الأحد، 5 أكتوبر 2008

أنا و المراكبى







بعد طول إنتظار ...... وصل المراكبى إلى القاهرة
ولأول مرة مافيش عنده إجتماعات ولا إرتباطات وكمان مافيش موبايلات
و أول ما وصل .......
المراكبى : ايه الزحمة دى كلها ؟؟؟
أنا : عادى يعنى المدارس إبتدت
المراكبى : و ايه علاقة المدارس بالزحمة !!!

ما كل البلاد عندها المدارس بتبدأ و ما حدش بيحس بيها ؟
أنا : معلش أصل إحنا بنحب نتميز عن أى بلد
المراكبى : وفين العساكر عشان تنظم المرور ؟
أنا : صايـميــــن بقى ما تاخدش فى بالك رمضان كريم
يلا علشان نلحق الفطار
المراكبى : أيوة نأكل أحسن ..... إيييييه أمال فين العيش ؟؟؟؟
أنا : ماهو قدامك يا إبنى !!!
المراكبى : قدامى فين ؟؟ إيه دة !!؟؟
إيه إل جرى للعيش !!!! ماله عامل كدة ؟؟؟
أنـا : مـالـه يا سيدى مــاهــو زى الــفــل أهــو ...................... ، آآآآه قــصــدك يــعــنــى عــشــان صــغــروووه شــويــة ؟
كبر دماغك مش فارق كتيير
المراكبى : يا بنتى مش فارق إزاى ؟ زمان كان كـبـيـيـيـر قوى وأبيض وطرى وطعمة حلو

ومافيهوش مسامير وخشب وخيوط
أنا : يـــــــــاااااة دة إنـــت قـــــديــــــم قـــوى ........................ ، لــو عــاوز الــرغــيــف دة تـلاقــيـه فــى الـمـتــحــف
المراكبى : لا حول ولا قوة إلا بالله
تانى يوم .....
المراكبى : صباح الخير
أنا : صباح النور
المراكبى : إمبارح بالليل حصل حاجة غريبة !!!!
أنا : خيـر حصل ايه ؟؟؟
المراكبى : المسحراتى ما جاش
أنا : إيه ؟؟ قول تانى كدة ؟؟ مسحراتى !!!!
مسحراتى إيه يا إبنى .... ما خلاص
المراكبى : خلاص إيه البلدية قبضت علية ؟؟
أنا : لأ ياعم بس بقاله سنة مغير نشاطة
المراكبى : أكيد بيبيع فول مثلاً

أنا : لأ ربنا فتح عليه و بيسوق (توك توك) دلوقت
المراكبى : حسبي الله ونعم الوكيل
* ** ** ** ** *
ولما العيد جه

المراكبى : كل سنة وإنتى طيبة
أنا : و إنت طيب يا حبيبى
المراكبى : أنا نازل أشترى طراطير وبالونات و زمامير و فرافير
أنا : هتشترى منين ؟؟
المراكبى : كالعادة من الراجل إل على الناصية
أنا : إسكت ..... مش غير نشاطة من سنتين
المراكبى : أستر يااااااا ربى ..... إيه ؟ بيسوق ميكروباص ؟؟؟؟
أنا : لأ ... مش للدرجة دى ..... هوة بس بيبيع كروت شحن موبايلات
المراكبى : اللهم إنى لا أسألك رد القضاء ولكنى أسألك اللطف فية
أنا : قلبك أبيض ماتعملش فى نفسك كدة الموضوع مش مستاهل
المراكبى : مش مستاهل إزاى ؟؟؟
وياترى البرج لسة موجود ؟ و الأوبرا والهرم أخبارهم ايه؟
أنا : إطمئن لسة قاعدين مكانهم
بس يعنى إتغير فيهم شوية تفاصيل
المراكبى : كل حاجة إتغيرت أمال فاضل لينا ايه ؟؟؟
أنا : إل فاضل إننا لسة إخوات
ولسة عندنا أهل بيحبونا ويخافوا علينا
وعشان كدة بنرجع بلدنا

وعلى رأى قيس إبن المُلّوَح
( بلادى و إن كانت رمالاً عزيزة ، وليلى وإن كانت خيالاً حبيبة )

مش كدة وله إييييه ؟؟؟؟

هناك 18 تعليقًا:

Unknown يقول...

هاهاهاهاااااااااااااىىىىى
ايه يا مراكبي انت جي تخلينا نتبتر على نعمة ربنا
مش كفايه ان التوك توك متوفر ورغيف العيش شفناه في العيد
بس الحق المسحراتي لسه بيجي عندنا

كل سنه وانتوا طيبين

يا مراكبي يقول...

المفروض عنوان البوست يبقى المراكبي وأنا .. ليدز فيرست .. هههه

وبعدين أنا ماعرفتش إن اللي قدامي عالأكل ده كان رغيف عيش .. إنتي اللي عرفتيني عليه

هههههه

Unknown يقول...

بصراحة مش عارف أقول ايه
الناس بتروح مصر تاخد أجازة وتنصدم وترجع
مفيش بقى غير المثل اللى بيقول القرد فى عين .....
ده الترجمة الشعبية لبيت الأستاذ ابن الملوح
( بلادى و إن كانت رمالاً عزيزة ، وليلى وإن كانت خيالاً حبيبة )بس البيت بجد فى منتهى الروعة ومعبر جداً وماتزعلش يامراكبى ياما حصل فى مصر وتقريباً لسه ياما هيحصل ما هم لسه نايمين .. ترجع بالسلامة (لمصر ان شاء الله)
تحياتى لكاتبة البوست الرائع

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

سلميلى على المسحراتى كتيير و كويس ان لسة فيه حاجة من مظاهر وروحانيات رمضان عندكم

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

*المراكبى*
طبعاً ياحبيبى إنت لازم تكون فيرست فى كل حاجة مش إنت إتولد الأول هههه
*هأبعتلك صورة رغيف العيش عشان ماتنساش شكلة تانى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

أحمد عبد العدل
أهلاً بك وشكراً على تعليقك المتميز

كراكيب عادل يقول...

هو كدة ميعجبهوش العجب

عايز كل حاجة تفضل علي حالها

هههههه

انا بقول حتي الاخوات بعد فترة هيقولوا كنا اخوات زمان وفرقنا الزمن

son's egypt يقول...

السلام عليكم
المهم في الاخر نفضل اخوات
ومنفكرش في الزحمة ولا رغيف العيش

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

*كراكيب عادل*
ممكن الإخوات يـختلفوا مع بعض كتيير بس لازم هيرجعوا يحسوا ببعض تانى مهما فرقهم الزمن ,
أهلاً بيك شرفت المدونة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

son~s egypt
بالفعل هوه دة قصدى الإحتفاظ بالروابط العائلية
أهلاً بيك شرفت مدونتى المتواضعة

الملاك الحزين يقول...

أنا لسة ماكملت قراية بس شكل البوست جميل قوى
أنا رايـحة مدونتى وراجعة تانى
سلام

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

ماشى ياقمر هستناكى ترجعى بالسلامة ، سلام مؤقت

Esraa Hamed يقول...

يا عيني
المراكبي ده صعب عليا و الله

المدونة بجد تححححححفة و سعيدة جداااااا بمعرفتها و بمعرفتك

تحياتي

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

أهلاً بيكى يا إسراء شرفتى مدونتى المتواضغة أنا سعيدة جداً بمعرفتك وأشكرك على كلامك الجميل وأتمنى أن تتكرر زيارتك
تحياتى

كلام على بلاطة يقول...

احنا ما يعجبناش العجب
قول الحمد لله
امريكا انهارت
واحنا حديد
ولا حديد عز
وده مش من فراغ
لكن من انهيارنا فى السابق
يعنى احنا اهل فضل

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

أهلاً و سهلاٍ بيك يا سيادة الناظر شرفت المدونة

moory-mero يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يالهوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووي ايه ده هتموتيني م الضحك حوار عثثثثثثثثثثل بجد انا مبسوطة بجد اني ضحكت بعد المود الوحث اللي كنت فيه

عثثثثثثثثثثثثل والله ميرسي ليكي على الحوار اللذيذ ده وعلى الضحكة اللي عاطيتهالي

جزاكي الله خيرا

في رعاية الله

moory-mero يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بس صحيح الراجل كده هيكره البلد بعد التوغييرات الفظيعه اللي حصلت كويس انها جت على اد رغيف العيش والمسحراتي
وموث عرف الباقي هههههههههههههه

بجد انتي ثكورة خالث

في رعاية الله