الثلاثاء، 23 مارس 2010

وللأصالة عودة

عودة لزمن الفن الجميل الذى لن يتكرر
فى زمن إفتقد الطرب لمعناة الراقى الأصيل
الذى يسمو بالروح وينقيها من الهموم



**********************************



*********************************
يا ترى بعد ماسمعتم
رأيكم إية ؟

هناك 32 تعليقًا:

Unknown يقول...

هنقول ايه يعنى غير هو دا الفن الاصيل

richardCatheart يقول...

طبعا جنااااااااااان وكلامى بيخص ليلى مراد بموت فيها حاجه تانيه خااااااااص

تسلمى على ذوقك

ذكرى رحيل قلم يقول...

السلام عليكم
بسلم عليكي وبطمن

اعلم ما تقصديه ولكن اعتذر عن سماع الفيديو

تحياتي

حنين يقول...

صديقتى الحبيبه
عاشقه الورد
انتى دايما بتيجى على الوتر طبعا احساسنا واحد الاغانى جميله وانا بحب ليه خليتنى احبك دى جدااااااااااااااااااااااا
وهو ده الفن الراقى والاحساس الصادق
سلام مؤقت

غير معرف يقول...

انا بحب ليه خلتنى احبك
تسلم ايدك

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

وحشتينى ياقمر

اخبارك ايه يارب تكونى بخير
ويارب يطمنى عليكى حبيبتى

♥نبع الغرام♥♪≈ يقول...

ما احلى الرجوع الى زمن الفن الجميل
انتى رائعه واحساسك ارووووووووووووووووووووع

بحيكى على رقة إحساسك حبيبتى

Asmaa mahaba يقول...

رائعه طبعا مش الخيار والطماطم والعنب

ريمان يقول...

شوفنا الفرق ما بين فن زمان وفن الايام دى


بجد شىء مؤسف

الجواز و سنينه يقول...

بحب جدا اغنيه ليلى مراد
تحفه
ياترى ليه ماكانتش بترقص زى هيفاء و هيه بتغنى
ههههههههههههههه
علشان و لا هيفاء صوتها كده و لا كنا وصلنا للى احنا فيه دلوقت

فشكووول يقول...

شوفى يا صدى الصمت
صوت نجاة زى ما تكون قيثاره بتعزف والشجن اللى فى الحنجره .. وتحسى ان صوتها فيه من السوبرانوا والتشيلوا

اما صوت ليلى مراد فصوتها سوبرانوا خالص وبالرغم من انه من طبقة الجواب تلاقيه رخيم وجميل

شوفى بقى صوت فيروز .. تحسى انك بتسمعى الصوت من كل ناحيه من اليمين ومن الشمال ومن فوق ومن تحت وتحسى انك بتلمسيه بايديك وانه بيتسرب الى جسمك وان اذنيك مش هى اللى بتسمعه

مثلا عندك مغنيه اردنيه اسمها سميره توفيق وصوتها الرخيم الذى يخترق العقل وتسمعيه بعقلك ولا عبد الحليم حافظ ولا فريد الاطرش .. عبد الوهاب ... يوووه

فيه برضه من اصوات اليومين دول اصوات جميله..

يعنى مثلا على الحجار ..
يعنى مثلا الجميله انغام
يعنى مثلا زى بعضه وامرى لله آهوا احسن الوحشين اللى اسمه دا عمرو ديار وامرى لله

مثلا فيه مطربه مغربيه اسمها اسماء صوتها ممتاز
بس الاصوات القديمه ما حدش حيعوضها

الازهرى يقول...

بصراحة اشتغل معايا بتاعت ليلى مراد بس
رجعتنى كتيييييييييييير بالزمن
انا كنت باسمعهم وانا صغير مع الافلام
بس حاليا
لا باسمعهم ولا باسمع الافلام ولا فاضى اسمع نفسى حتى
وعلى العموم انا متفق مع عمنا فشكول فى النص الول من كلامه عن المقارنة بين ليلى مراد وفيروز

انما الباقى
نو

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

العيسوى الصغير
عندك حق
ميرسى لزيارتك وتعليقك الجميل

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

richardCatheart
ميرسى لزيارتك الجميلة وتعليقك المميز
لكن أنا فى الحقيقة حاولت أزور مدونتك ولكن ماعرفش أتوصل ليها يا ريت تكتبى لينك المدونة عشان أقدر أرد الزيارة
تحياتى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

ذكري رحيل قلم
أنا بخير يا حبيبتى وطبعاً سماع الأغانى أو عدمة دى حرية شخصية وأنا بأحترم دة جداً
المهم الهدف المقصود من البوست وصل
تحياتى ليكى يا قراية

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

حنين
حنونة الجميلة
أحلى صديقة فى عمرى
أنا عارفة ومتأكدة إن إحساسنا واحد وال بيفرحنا واحد وال بيأثر فينا شىء واحد
ومن غير ما تقولى أنا عارفة
أنا كنت بأحاول أبعت هديةراقيةالمدونين
سلام مؤقت

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

7annen
ميرسى يا قمر
من الواضح إن الإقبال على ليلى مراد أكتر من نجاة
تحياتى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

إبتسامة ملاك
انتى كمان وحشتينى كتير
أنا بخير مابيبعدنيش عنكم غير إمتحانات الشهر بتاعت بنتى
ميرسى على سؤالك

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

إبتسامة ملاك
ميرسى يا نوسة
الكلام دة كتير عليا قوى
أنتى الأحلى والأروع
تحياتى يا قمراية

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

سومه...مجنونه فى بلد عاقل
أهلاً أهلاً
الحاجة سومة بنفسها مشرفانى
والله المدونة نورت
والله عندك حق فعلاً الفاكهة والخضار عملوا غزو فى الأغانى
بقى مستوى هابط وحاجة تحرق الدم
تحياتى

يا مراكبي يقول...

رأينا إيه؟

رأينا إننا بنسمع صفيحة زبالة اليومين دول

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

ريمان
أيوة فعلاً الفن ال بنشوفة دلوقت حرام يطلق علية أسم فن أصلاً
ميرسى لتعليقك الجميل

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الجواز و سنينه
الحقيقة فية أغنية لليلى مراد كانت بترقص فيها وهية بتغنى
الأغنية دى انا قلبى دليلى
لكن فرق شاسع طبعاً بين الرقص الراقى المطلوب فى أحداث الفيلم والإسفاف ال بنشوفة دلوقت
شرفت المدونة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

فشكووول
كلامك أكثر من رائع يا استاذنا ويعتبر مقال تدوينى فى حد ذاتة
وفعلاً عند حق فى كل كلامك ولو إنى شايفة إن أنغام وعلى الحجار مش من مطربين اليومين دول من أساسة وشايفة إنهم من جيل الوسط ال إتربى على الغناء الأصيل ثم أجرى علية بعض التحديث ليواكب العصر
لكن انا حزنى وألمى على المغنيين الجداد بتوع عصر السرعة والبرتقال والعنب والحاجات الغريبة دى
تحياتى لتعليقك المميز

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الازهرى
خسارة بجد إن أغنية نجاة ما إشتغلتش عندك لأنها من أروع ماغنت وقريبة على قلبى جداً فى كل أغانيها
معلش تتعوض
ميرسى لتعليقك وزيارتك الغالية

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

يا مراكبي
هههههه
والله عندك حق أنا حزينة جداً من ال بأشوفة اليومين دول والحقيقة الأغنية أصبحت ترى ولا تسمع وكله تافه ولاينتمى للطرب أو الغناء أو حتى المونولوج
شىء مؤسف
أنا مشفقة على الجيل الجديد
شرفتنى يا حبيبى
سلامى للجميع عندك

السينيور يقول...

اكيد رجعنا لايام زمان
وروقان زمان
ومشاعر زمان
لكي كل التحية والود

Ahmed MeTalliCa يقول...

ياريت الاحساس الجميل الراقى دا يكون موجود فى ايامنا

بجد زوقك تحفه

Unknown يقول...

يسلم ذوقك ..
عارفة لو كنتي حطيتي فيروز ؟؟
كنت هزعل اوي !!
انا بحب نجاة اكتر من فيروز ..
و بحب ليلى مراد و شادية :)
تسلمي بجد .

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

شاب مصري مفروس
أشكرك على تعليقك وزيارتك الجميلة
شرفتنى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

Ahmed MeTalliCa
ميرسى ليك كتيير
أشكرك على تعليقك الراقى
تحياتى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

قهوة بالفانيليا - شيماء علي
ميرسى يا شوشو على الكلام الجميل دة
بس فيروز برضة من الأصوات الرائعة ذات الإحساس العالى جداً
تحياتى