الجمعة، 19 ديسمبر 2008

أسئلة حائرة


في داخلي أحمل هموماً ثقيلة
وتتناثر أحاسيس متضاربة ,

في داخلي تتبعثر كلمات كثيرة ....
ونهر طويل من المشاعر المتداخلة

في داخلي بئرٌ عميقٌ من الأحزان ,
وفيضان حب جارف ليس له عنوان

هل تستطيع الشمس أن تأبى يوماً فلا تسطع ؟؟
كذلك عمري إن مر يوماً في غيابك ,

هل يمكن للأرض أن تكف يوماً عن الدوران ؟
كذلك قلبي إن عاش يوماً دون حبك ,

هل إستطاع الكون أن يختل في لحظة ؟
كذلك نبضي إن عجز أن يهتف يوماُ بإسمك

وهل تتساقط الأمطار حقاً من جدران المنازل ؟
كذلك أرى عندما تحرمني من رؤياك ,

هل تصرخ النجوم ويواسيها القمر ؟
كذلك أسمع دوماً عندما أتلهف لقائك ,

هل تتصارع الساعات والدقائق أحياناً ؟
كذلك أرجو عندما أشعر بالوحشة في غيابك

وهل يمتلىء الوجود عطوراً و أزهاراً وأفراح ؟
كذلك يكون عندما تسـعـدني بعـودتك

هناك 56 تعليقًا:

marmar يقول...

نورتيني بأول زياره في البوست ال فات
لازم اردها لاختي اول زياره
الله الله الله الله بجد عليكي يا رورو احنا منجيش حاجة بجد جمب كلامك

بوست تحفه وكلام راقي تفوح منه رائحه الورود النقية
بس مين بقى اللي يقدر الكلام ده

بس مفيش حاجة مستهله نحمل هموم في قلبنا حتى ولو كانت هموم قليلة
لازم بجد نتحمل ونستحمل لاخر نقطة

بجد عجز الكلام من على لساني

marmar يقول...

اه نسيت اقلك خمني كده واقلك تخمينك صح ولا لا _بس احساسي بيقلي انك دايما صح

غير معرف يقول...

ايوه كدة .. منذ زمن بعيد لم اقرأ لك شئ جميل .. يارب دايماً كدة ..


بـــوســـى

غير معرف يقول...

بجد بجد انا اتأكدت دلوقتى انك مش ممكن تكونى قولتى الكلام اللى بيقوله شيكابالالا عليكى ده اكيد بيألف من خياله بجد اسلوبك جميل جدا جدا جدا واضح انك رومانسيه جدا جدا

moory-mero يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الله عليكي رائعه بجد صورها الرومانسية ومعانيها حلوة كتير
برغم ما فيها من حزن وشجن خلتيني حسيته اوي

بس بجد حلوة اوووووي
ربنا يسعدك يا قمر ويبعد عنك اي حزن

في رعاية الله

الازهرى يقول...

العزيزة صدى الصمت

رائع كلماتك
ولكن بها الكثير من الشجون والحزن المرهف
اتمنى ان يعينك الله عليه
وان تتمسكى بالصبر وبالبسمة الجميلة فى مواجهة الاحزان فهما قوة قاهرة

تحياتى دوما

يا مراكبي يقول...

آخر بيت جميل جدا جدا .. أنا بأعشق الكتابات اللي بتكون ماشية من أولها لآخرها في إتجاه واحد ونسق واحد بإسترسال متواصل .. وبعدين فجأة بتيجي نهاية معاكسة ومفاجئة ومثيرة للإنتباه .. زي ما كتبتي إنت هنا كده

بجد النهاية أحلى ما في القصيدة

kochia يقول...

من قوة التساؤلات
تظهر قوة ذلك الحب

فليمتلئ الوجود عطوراً و أزهاراً وأفراحا

تحياتي

blue-wave يقول...

الله الله بجد
حلو كلامك والله

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
ياخبر ؟؟؟
كل الكلام الحلو دة عليا أنا ؟
دايماً بتدينى أكتر من حقى ودة لأنك بتشوفينى بعين المحب والصديق الوفى
عموماً أكيد لو الإنسان بيحب حبيبة بجد وبصدق هيقدر حبة فى يوم من الأيام
ميرسى على تعليقك الجامد موت
يا أحلى مرمر

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
هوة مش هيكون تخمين بس هيكون إحساس
وهأقولهولك فى بيتك (مدونتك)
باى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

بوسى
أشكرك على تعليقك الجميل الراقى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

فارس بلاجواد
أشكرك على زيارتك وتعليقك
وأرجو أن أتشرف بمعرفة إسمك أو مدونتك فى التعليق القادم

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

mero-moory
أهلاً وسهلاً شرفتى المدونة
أشكرك على تعليقك الراقى المتميز
تحياتى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الأزهرى
أهلاً بك
أشكرك على تعليقك المنمق و نصائحك المفيدة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

يا مراكبى
أخى الحبيب ماتتصورش أنا بأنتظر تعليقك على الأشعار مخصوص وبيهمنى رأيك قد اية ؟
وبأكون سعيدة جداً لما كتاباتى بتعجبك
أشكرك على إهتمامك وعلى رفع روحى المعنوية دايماً
والنهاية أنا قصدت بيها إنى أعمل مقارنة توضح الفرق بين حياتى فى غيابة وحياتى عندما يعود
سلام

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

كوشيا
كلماتك قليلة ولكن عبرت عن معنى البوست بدقة شديدة
أحييكى وأشكرك على تعليقك الراقى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

blue-wave
أشكرك على تعليقك وكلامك القليل فى الحروف ولكنة كثير فى معانيه
شرفت المدونة

دردشة على الماشى يقول...

أختى العزيزة
إنتى عارفة إنك لما بتكتبى كلام كبير كدة أنا ما بلاقيش حاجة أقولها
زى ما قالت الأغنيةبيروح منى الكلام وأنساة
سلام

marmar يقول...

انتي عمرك ما بتغلطي ابداااااااا
بس بجد شخصية تستاهل كل الاحترام والاعجاب ولله زيك كده بجد

marmar يقول...

اناا النت كمان كان عندي مش بيفتح ولا بيعمل حاجة خالص بس الحمدلله شكله ظبط اكمل بقى تعليق الرد الي قبل ده
هيا شخصيه بجد تستاهل كل خير ويارب بقى ادعيلي ههههههههههههه هعزمك متخافيش هههههههههههههههه انتي ومرمر ودردشه وتلات قمراتها بس مراكبي لا
تصبحي على خير

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

دردشة عالماشى
لية كدة زعلتينى الكلام مش كبير ولاحاجة إنتى ال بتكسلى تقرأية
عموماً كفاية عليا زيارتك الجميلة حتى من غير ماتقولى حاجة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
طب كويس إن تخمينى وإحساسى طلع فى محلة
ربنا يسعد أوقاتك ويوفقك لكل خير وسعادة ولو فية خير يقربة ولو فية شر (بعدالشر يعنى) يبعدة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
مش فاهمة إشمعنى المراكبى ال مش هيتعزم طب مزعلك فى اية ؟
وله يمكن عندة مشكلة مع نصك التانى وأنا ما أعرفش ؟
فهمينى طيب

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

صدى الصمت
كلمات أقل ما يقال عنها كتبت من
( واحده بتحب بجد )
كلمات مسناسقه ومتسلسله بطريقه مبدعه
وكذلك المتقارنات
فكرتينى بأغنيه قدييييييييمة شويتين كده لطيفه
كان إسمها إستحاله
لكن عجبنى قوى

هل تصرخ النجوم ويواسيها القمر ؟
كذلك أسمع دوماً عندما أتلهف لقائك

وكذلك

وهل يمتلىء الوجود عطوراً و أزهاراً وأفراح ؟
كذلك يكون عندما تسـعـدني بعـودتك

تقبلى تحياتى

marmar يقول...

حبيبة قلبي رورو الجميلة
انا مقدرش ازعل منك ولله العظيم انتي بالزات ابدا ابدا ابدا ولا رودي الجميله كمان لانكم حد قريب مني جدا وبعتبركم حقيقي اخواتي الكبار يمكن لان اختي الكبيره الحقيقية تفكيرها غيري تماما ومش قريبين من بعض نهائي عشان كده انتي ورودي اخواتي بجد
وبالنسبة لتخمينك الي مش بيغلط خالص
انا فعلا فعلا أتأكدت من كل كلمه قلتهالي بنفسي وعرفت نيتها الصافيه بجد لانها حد فوق الوصف بجد كل حاجة فيها سبحان الله كويسه جدا وبعتبرها زيي تماما أكني بكلم نفسي بجد
صفاتها وشخصيتها وقلبها تماما تماما زيي .. وربنا يخليلي قلبك اللي زي السكر ده بجد ولله أنتي كمان حد رهيب جدا بجد ولله بدعيلك في الصلاه ربنا يحميكي بجد لانك حد طيب جدا ومحترم ورقيق وعسسسسسل جدا .. بالنسبه بقى لمراكبي فأدخلي البلوج والنبي وشوفي رده الجمييييييييييل على البوست الجديد على فكره انا مزعلتش ههههههههههههههههه عشان مش تقولي ريم بتزعل بسرعه ولله ما زعلت خالص ده مهما كان من ريحه اعز اتنين عندي رورو الجميله ورودي السكرة
ربنا يبارك فيكي بجد يا سكرة انتي
خلي بالك من نفسك ومن مرمر العسولة.
لا اله الا الله

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

*أعشق فى الليل ضوء القمر*
الحقيقة أنا بأشكرك جداً على التعليق الراقى المتميز الذى أعطانى أكثر مما أستحق بكثير
وأغنية لطيفة (إستحالة) من أروع أغانيها ودة شىء يسعدنى جداً إن تكون كلماتى تلمس المشاعر كهذة الأغنية الرائعة
أشكرك مرة أخرى
تحياتى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
مرمر الجميلة الكبيرة العسولة
أنا كنت متأكدة انك مش ممكن تزعلى من كلامى لأنك عارفة انى بأقولك كدة عشان خايفة عليكى
عموماً أنا كدة اتطمنت عليكى
ربنا يوفقك ويسعدك ويحميكى من أى شر
وهأدخل أقرأ المراكبى قال ايه حالاً
لا اله الا الله

maha zein يقول...

اللى رماك يرمينا يا سيدي
(وش يغمز)
اللى عطاك يعطينا
اممممممممممممممممممممم
طيب اقول ايه
كلماتك بإحساس
يبقه ايه
انهاري واعترفي

marmar يقول...

ربنا يخليكي ليا يا سكره
وهبقى اسألها ان شاء الله هيا بتدخل كمان ساعه كده هسألها على طول واطمنك بس مش تضايقي واي حاجة تضايقك منها امسحيها على طول
ريحي دماغك وامسحي منها لو كده
هقولك اول ما تدخل على طوووول
بس انا بشوف المراكبي بيرد ردود كويسه عل كل وبيقرا كلامهم عندي انا بيرد على العنوان بس سبحان الله
يلا مش مشكله
هرنلها اهو تدخل

Unknown يقول...

سيدي يا سيدي
الله يسهله
جميله فعلا
كلمات قوية ووقعها حلو قوي على الاذن
تسلم ايدك حقيقي
برضه الله يسهله
:)

marmar يقول...

رورو للاسف لا مش تعرفه سألتها قالتلي بس تعرف الاسم لكن هيا شخصيا لا
مش تضايقي اعملي زي ما قتلتلك وهتبقى ميه ميه

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

maha-zein
أخ
أنهار وأعترف ...... أعترف بإية ؟؟؟؟؟
طيب طيب ماتزوقيش
خلاص هأعترف أهو : هوة المنيل على عينة ال إسمة الحب دة
مش سايبنى فى حالى ومابينيمنيش الليل
عقبال عندك لو لسة كيوبيد ما دقش على باب قلبك
أشكرك على تعليقك الجميل

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
خلاص بقى ياميرو
أكيد المراكبى كان مشغول وله حاجة
عديها بقى ،
بتقولى اية ياقمر؟
هترنيلها عشان تدخل؟
ياسيدى ياسيدى وكمان معانا نمرتها وبنرنلها عشان تدخل ، ربنا يسهل لعبيده ،سلام

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

*لماضة*
ربنا يخليكى وتسعدينى دايماً بتعليقاتك اللذيذة وماتبطليش لماضة أبداً

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
خلاص يا مرمر ماتشغليش بالك أنا بس كنت عاوزة أعرف من باب الفضول وعموماً لحد دلوقتى مافيش إساءة منة فى التعليقات ولو فيه حاجة ضايقتنى هأبقى أتصرف ساعتها
أشكريهالى قوى على إهتمامها وإهتمامك وآسفة على تعبكم انتم الأتنين

marmar يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه انا كتبت هرنلها ازاي دي يا فضيحتشي
تخيلي ولله العظيم لسه عارفه دلوقي من ردك اني كتبت هرنلها دي هههههههههههههههههههه يلا بقى انتي اختي الكبيره واكيد مش هتزعقيلي
انتي اللي مش تشغي بالك بيها ولو حصل حاجة بعد الشر رخمه منها امسحيها على طول وارتاحي .. ومفيش شكر ولا الكلام ده احنا اخوات وحبايب مينفعش كده . . لا اله الا الله

غير معرف يقول...

انا قارىء جيد للمدونات ودخلت كزا مرة عند صدى الصمت وتقريبا 90%من التعليقات مرمر ورورو وميرة غريبة المفروض يكون التعليقات عن البوست نفسة مش مجرد علاقات شخصية على الهوا كدة ياريت تكونوا موضعين شوية عن كدة تحياتى للجميع

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
لأ أنا مأقدرش أزعقلك أبداً
أنا بس كنت بأنبهك
محمد رسول الله
سلام

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

*غير معرف*
أشكرك على وجهة نظرك ولو انى مختلفة معاك
لأنى شايفة ان التواصل بين المدونين والصداقة والتعارف شىء جميل وحق مشروع ومافيهوش أى عيب أو ضرر مدام فى حدود اللياقة والإحترام وتوسيع دائرة المعارف الجيدة ليس فية أى مشكلة وأغلب المدونات ستجد فيها معارف وأصدقاء وبعض المجاملات أيضاً ،
والتعليقات دى راجعة للحرية الشخصية لكل فرد أنا مأقدرش أجبر كل المدونين انهم يعلقوا فى إطار البوست فقط وبأترك الحرية لأى حد يقول ال فى نفسة وبأرحب بكل الآراء
وده إتجاهى و وجهة نظرى ال بأطبقها فى مدونتى وأعتقد دة مايضايقش حد فى حاجة
*ملحوظة*
حضرتك رغم إعتراضك عملت زيهم وعلقت فى شىء بعيد عن البوست نفسة ولم تبدى أى تعليق أو رأى على البوست
أرجو فى المرة القادمة أيضاً أن أتعرف على إسم حضرتك أو مدونتك لأنى بأعتبر الدخول بغير معرف هروب من المواجهة
تقبل تحياتى

arsenalwy يقول...

كلمات جميلة ومعبرة عن حالتك
العاشقه لهذا الشخص

Kiara يقول...

وهل يمتلىء الوجود عطوراً و أزهاراً وأفراح ؟
كذلك يكون عندما تسـعـدني بعـودتك


بوست روعه بس جواها شجن


ربنا يوفقك ياقمر

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

arsenalwy
أشكرك على تعليقك الجميل
وأهلاُ بك فى مدونتى المتواضعة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

*مولان*
كيارا الجميلة أشكرك على تعليقك
وربنا يخليكى ويوفقك انتى كمان
تحياتى

marmar يقول...

اه لاحظت بس ربنا يهدي
وكلامك انتي الي زي السكر ولله شوفتي بقى بتعاكسني ازاي هههههههههههههههههههههه
فضفضي براحتك يا ست الكل طبعا بيتك ومطرحك ولله

بس مش عارفه اخد راحتي اوي في الكلام ربنا يستر

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

marmar
ميرسى يا حبيبتى دايماً بترفعى من روحى المعنوية ربنا يخليكى ليا ومايحرمكيش من المعاكسة والكلام الحلو أبداً

maha zein يقول...

صدي يا صدي
بصي يا صدي
بخصوص تعليقكك عندي
انا مكنتش في مدونة في الاول
انا مدونتي عملاها الاول
بعدين من كام شهر حبيت انضم للضاحكن
وبس
يعني
لكن انا مدونتي من الاول
بدات مستقلة ذي ما بتقولي
اشكرك علي تعلقكك
والله ما جصرتي

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

maha-zein
معلش يا مها ياقمراية أنا آسفة
أنا لما قريت ولقيتك بتقولى أيام زمان والكلية فإفتكرت إنك كنت مشتركة معاهم الأول كمجموعة فى الجامعة وبعد كدة كل واحد عمل مدونة
أشكرك على توضيحك ,
وآسفة على سوء فهمى للموضوع

الملاك الحزين يقول...

صدى الصمت الرقيقه جدا
لماذا احس الشجون والحزن
انت حقا جميلة تحياتى

romansy يقول...

كثيرا ما يتلهف الحبيب ان يسمع منك ذلك الكلام ولكن من يكون الامير الذى يتحمل هذه اللهفه ومن يملا الدنيا بالعطر والافراح انه الامير الذى طال انتظاره والان هنا بجوارى
اشعر بجواره بالامان

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الملاك الحزين
انتى عارفة الحياة فترات متنوعة وساعات الواحد بيتخنق وبيقى عاوز يفضفض شوية لكن أنا دلوقت كويسة ماتقلقيش عليا
أشكرك على الزيارة الغالية والتعليق الرائع
دى خطوة عزيزة والله

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

romansy
بالفعل انت لخصت ما أريد قولة فى جملتين معبرتين ورائعتين
أشكرك على تعليقك
وأهلاً بك فى مدونتى

دردشة على الماشى يقول...

صحيح نسيت أقولك
يعنى ولا فية أغنية نطت فى وشى ولا سمعت أى حاجة هوة الغلط عند مين؟؟

waid Al-Qassem وعد القاسم يقول...

من بعد تجربه....اسألتي الحائره بحياتي كتيره.....
أولهم ليش انا عايشه بهيك وضع ...كلو حصار بحصار....
واجابتي بتبقى معلقه بالامل على حافة الظلمه التي ترقد هناك في اخر الطريق فتتحاشى ان تبان لي لكي ادركها .....
..................

الخاطره هادي كتير حلوه ولقت مفعول بقلبي ليكي....
.................

تحياتي وتقبلي مروري

وعد...

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

دردشة على الماشى
المشكلة أكيد عندك لأنى جربتها من عند ناس كتير وإشتغلت
لما أجيلك هأشوفلك المشكلة فين
سلام

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

pOOmmIIIsE
أهلاً بكِ يا وعد فى مدونتى وربنا ينصركم عن قريب بإذن الله
أوعدك بزيارة مدونتك عن قريب
تحياتى