الاثنين، 28 سبتمبر 2009

مفتاح غريب



تنويه
هذة القصة ليس لها أى علاقة بحياتى الشخصية
ولكنها تجربة قصصية من وحى خيالى
يعنى مش عاوزين حد يفهم الموضوع غلط
-----------------------------------------
كان يوم الأجازة الإسبوعية المعتادة
وعندما إنتهت من كل واجباتها المنزلية المعتادة أيضاً
ومع خروج زوجها الروتينى المعتاد لملاقاه أصدقائة
قررت هى فعل شىء غير معتاد على الإطلاق
قررت ترتيب المكتبة
فلقد أصبحت مهملة منذ فترة
لكثرة المشاغل والمسؤليات
قالت وهى تحدث نفسها أثناء الترتيب :
يا الله كيف غفلت عن منظرها وفوضويتها
كل هذة الفترة ؟!!
وظلت تسحب كتاباً تلو الآخر وتعيد ترتبيهم وتزيح التراب من فوقهم
وفجأة سقط شىء غريب من بين الكتب وأحدث صوتاً رنان على الأرض
وعندما إنحنت لتلتقطة وجدته مفتاح شكلة غريب ولم تره قبل ذلك
قالت وهى تحدث نفسها : ماهذا ؟
مفتاح !!!!
من أين أتى ؟؟؟
ومن الذى أتى به إلى هنا ؟؟
ودققت النظر فية وإتضح لها إنه مفتاح شقة
فقالت : هذا ليس بمفتاح شقتنا
أمن الممكن أن يكون ..........
وتوقفت الكلمات على الشفاه
ودار بعقلها ألف سؤال وسؤال
وراودتها آلاف الشكوك والظنون
أمن الممكن أن يكون هذا المفتاح يخص زوجى ؟
ولماذا يخبئة ؟ أكيد يوجد سبب للتخبئة
هو يعلم تماماً إننى لم أقترب ولن أقترب من هذا المكان
هذا هو المكان الآمن الوحيد لتخبئة الأسرار
هل إشترى شقة ويخفى الأمر علىَ؟
هل يقضى فيها سهراتة كل إسبوع مع أصدقائة ؟
هل تزوج من أخرى وهذا مفتاح شقتها ؟
أم يستثمرها بأى شكل من الأشكال ؟
يا الله ... أيخوننى زوجى بعد كل هذة السنين ؟
ماذا فعلت لأستحق منه كل هذا الكم من الغدر والخيانة والجحود؟
بعد كل هذة العشرة والحب والتضحية يكون هذا جزائى ؟
وتكون هذة مكافئتى ..........
و للحديث بقية فى البوست القادم
****************************************
**( الممنوعات )** بوست جديد على عالمى الخاص

الخميس، 17 سبتمبر 2009

كل سنة وكلكم طيبين


هأ هأ هأ هأ هأ
كل سنة وكلكم طيبين
ولنا بعد العيد عودة
بإذن الله
تحياتى

الثلاثاء، 1 سبتمبر 2009

هنفطر فين النهاردة ؟

كلاكيت تانى مرة
النهاردة انا راجعة من الشغل تعبانة وهلكانة والدنيا حر مووووت
من الآخر كدة مش قادرة أعمل أكل عشان الفطار
أعمل ايه ؟ أعمل أيه ؟ اعمل ايييييييه ؟
ايوة هوه ده الحل التمام

أروح أكبس على ماما و بابا و أنزل عليهم زى البراشوت و أفطر عندهم
إتصال تيليفونى : ترن ترن ، ترن ترن ، ترن ترن
ماما : ألو

أنا : أيوه يا ماما إزيك ..... أخبارك ايه ؟ وحشتينى
ماما : و انتى كمان

أنا : بأقولك ايه يا ماما مدام وحشتك بقى أنا جاية أفطر معاكى النهاردة
ماما : ياريت كان ينفع والله يابنتى بس إحنا معزومين النهارد برة تبع الشغل ونازلين دلوقت ،......
خليها بكرة أحسن سلام .

أنا : سلام .بكرة ؟ هأفضل صايمة لحد بكرة ؟؟؟
أعمل ايه ؟؟؟ اعمل أيه ؟؟؟؟
أيوه .......... أختى حبيبتى
إتصال تيليفونى(2) : ترن ترن ، ترن ترن ، ترن ترن
أختى : ألو
أنا : أيوة ازيك يا أختى
أختى : أهلاً أهلاً عاملة ايه ؟

أنا : كله تمام ، بأقولك ايه
كنت بأفكر آجى أفطر عندك النهاردة أصلك وحشانى قوى
أختى : أخ ... النهاردة ؟ مممممم ماشى تعالى
أنا : ايه مافيش أكل عندكم النهاردة وله اية ؟
أختى : لأ عندى بس أنا هأرجع من الشغل متأخر
وعشان كدة هنأكل سمك جاهز من بره وخلاص
أنا : ايه سمك ؟؟!!!! سمك فى رمضان ؟؟؟
حرام عليكى يا شيخة هوة الواحد ناقص عطش !!!!
أختى : خلاص بلاش النهاردة ممكن تيجى بكرة
أنا : بكرة ؟؟ تانى بكرة ؟؟؟
طيب لما أشوف سلام
ييييه وبعدين.... أعمل ايه ؟؟؟ .....

أيوة وجدتها .... خالتى
إتصال تيليفونى(3) : ترن ترن ، ترن ترن ، ترن ترن
خالتى : ألو السلام عليكم
أنا : وعليكم السلام إزيك يا خالتى
خالتى : مين بيتكلم ؟؟

أنا : أنا بنت أختك يا خالتى نسيتينى وله اية ؟
خالتى : لأ إزاى .... إزيك يابنتى
أنا : كويسة إنتى عامله ايه وحشانى
خالتى : والله أنا مش كويسة
أنا : ليه كدة بس فيه ايه ؟
خالتى : انا تعبانة بقالى يومين عندى أنفلونزا
أنا : ياخبر ألف سلامة عليكى
خالتى : الله يسلمك متشكريين على سؤالك
أنا : العفو يا خالتى إحنا ال متشكرين على البمبة
أأأأأ قصدى متأثرين بمرضك قوى سلام بقى

ايه الحظ النحس دة أعمل ايه ؟؟؟؟؟
أيوة أكيد عمتى فاضية النهاردة
إتصال تيليفونى(4) : ترن ترن ، ترن ترن ، ترن ترن
عمتى : سلامو عليكم
أنا : وعليكم السلام إزيك ياعمتى

عمتى : أزيك أخبارك ايه ؟
أنا : عاملة ايه شكلك مشغولة فى تحضير الفطار صح ؟
عمتى : لأ والله يابنتى دة أنا قاعدة فاضية من الصبح
أنا : يااااه أكيد بقى خلصتى الأكل من بدرى ،
طيب مدام انتى فاضية آجى أقعد معاكى نتسلى وبالمرة نفطر سوا
عمتى : كان على عينى والله يا بنت أخويا بسسسسس .......
أنا : بس اية ياعمتى خير ؟؟؟؟
عمتى : أصل المية مقطوعة من الصبح ومش عارفة أعمل حاجة خالص

خليها بكرة أحسن تكون الميه جت
أنا : ماشى ياعمتى مع السلامة
بكرة ؟؟؟ هوة اية مشكلة بكرة معاهم بالظبط ؟؟؟
يكون فية عيد أو موسم بكرة وأنا ما أعرفش ؟
أعمل ايه ؟؟؟؟ اعمل اييبيية ؟؟؟؟
أيوه الحل أكييييد ...... عند حماتى
ألحق أكلمها مش فاضل وقت كتيير على الفطار
إتصال تيليفونى(5) : ترن ترن ، ترن ترن ، ترن ترن
حماتى : ألو .... ألو
أنا : أزيك يا تنط
حماتى : مين بيتكلم ؟

أنا : أنا مرات إبنك
حماتى : أهلاً إزيك يا حبيبتى
أنا : كويسة أيه الهيصة ال عندك دى يا تنط ؟
حماتى : أصل أنا بأبيض الشقة
أنا : حد بيبيض فى رمضان ؟؟!!!!!
حماتى : أصل الصنايعيه كانوا متفقين معانا يخلصوا قبل رمضان
و طبعاً ما إلتزموش بالميعاد
أنا : ماشى ربنا يعينك سلام يا حماتى
خلاص كل الناس النهاردة مش فاضية يا إما عندهم ظروف ؟؟؟
اية النحس دة ..... ،
ياخبر فاضل ربع ساعة على الآذان أعمل ايه ؟؟؟
أروح فين ؟
أيوة ... وجدتها ..... و جدتها
مافيش غير حل سحرى واحد ومش ممكن يكون عندة ظروف أو مشكلة ..
وأخيراً ......... وبعد تردد
إتنكرت وإتخفيت ولبست نظارة شمس
و نزلت أفطر فى مائدة الرحمّن ال على ناصية الشارع
و رمضان كريم .