الأربعاء، 15 سبتمبر 2010

هل فكرت يوماً مثلى؟؟

فى مثل هذا اليوم من كل عام
أجلس بمفردى لأتذكر كيف كان شكل الحياة قبل ذلك اليوم
كيف كنت أحيا بدونه وكيف أصبحت الآن
وأفكر كيف كانت ستصبح شكل الحياة إذا لم نتقابل
فى مثل هذا اليوم
هل كنت سأظل فى هذة البلدة؟
أم كنت سأرحل إلى عالم آخر
بإتجاهات مختلفة وشخصية مختلفة ؟
فى مثل هذا اليوم
هل كنت سأذهب إلى نفس المتاجر والأماكن التى أرتادها الآن
؟
فى مثل هذا اليوم ... فى نفس الشهر ,, ونفس السنة
هل كنت سأجلس لأكتب ما أكتبة الآن ؟
هل كنت سأنشىء مدونة من الأساس
هل كنت سأحيا فى هذا المنزل وهذة الظروف
هل كنت سأظل عاشقة للورد والشعر والتأليف ؟
أم كان سيصبح لى فكر مختلف وشخصية مختلفة ؟
ومفاهيم وعادات وصفات أخرى مكتسبة
من البيئة والمحيطين ومختلفة تماماً عن ما أنا عليه حالياً ؟؟
فى مثل هذا اليوم من كل عام
أجلس لأفكر هل أنا سعيدة
هل أنا راضية عن نفسى وحياتى ؟
هل هذا ما كنت أتمناة وأحلم به ؟
أم خاننى الحظ وأخفقت فى الإختيار
وفشلت فى أهم إختبار؟
فى مثل هذا اليوم ......
فى مثل هذا اليوم ......
هل علمتم عن أى يوم أتحدث ؟؟؟
إنه اليوم الفاصل فى حياة إى إنسان تقريباً
إنه اليوم الذى تقابل فيه إنسان
وتأخد قرار أن يكون هذا الإنسان
هو شريك حياتك القادمة ,
عزيزى القارىء
هل فكرت مثلى ؟؟

هناك 14 تعليقًا:

حنين يقول...

انا جيييييييييييييت

حنين يقول...

صديقتى الحبيبه

حنين يقول...

اولا
وحشتينى

حنين يقول...

الحقيقه البوستده خطيييييير
لانك بتتكلمى عن حدث مهم جدا
وبعدين انا دايما اقول لو علمتم
الغيب لاخترتم الواقع وهو لابد منه
انى عرفاه طبعا الحمدلله
بس اكيد رغم كل متاعب الحياه ما نقدرش نستغنى عنهم واكيد وجودهم فى حياتنا خير
كل سنه وانتى طيبه
وعيد سعيد عليكم
اتمنى لك يا حياه سعيده وهانئه

الازهرى يقول...

بالتأكيد التوقيت ده مر فى حياة كل منا فى وقت أو آخر
والحمد لله من قبل ومن بعد

واضح إن الكحك بدأ يعمل مفعول
وينشط الأذهان

تحياتى دوما

Tarkieb يقول...

اه في مثل اليوم ده بنقولك حمد الله ع السلامة ورغم انك غيبتي ولكن صدى صمتك في كل مكان...

Tamer Moghazy يقول...

اولا: ابتسامة عاملة كده ..
ايوا كده..
ما انا مش عارف اوصفها اصل انا بس اللي عارفها خاصة بعد ما قريت البوست :)
ثانيا: انا فكرت...وبافكر.. وشكلي ها افضل افكر على طول في الموضوع ده..!!

اصل القرار ده مش سهل ابداااا..

Tamer Moghazy يقول...

اه نسيت اقولك البوست اللي فات موتني من الضحك..
ده انت لو كنت خبطتي على اي بيت اي حد من المدونين كنت فطرت بدل الماساة اللي حصلت لك دي كلها:)
كل رمضان وانت طيبة وتتعوض السنة الجاية:)

ادم المصرى يقول...

اكيد وجودهم اهم شيئ فى حيات المرء


كل عام وانتى بخير

مونتي بوكيه ورد يقول...

هو الحقيقه البوست فعلا خطير اوي ولسه مش قادر ارد عليه
عشقك للورد و ذكرياتك و افكارك جميله اوي

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

حنين
أهلاً بيكى وبالأحتلال الجميل دة للمدونة ولقلبى كمان
انتى كمان وحشتينى موووت

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

حنين
بالطبع همة كل حياتنا ومانقدرش نستغنى عنهم وهمة كمان متهيألى خلاص مايقدروش يستغنوا عننا ولة إيه؟؟
نورتينى يا صديقة عمرى
سلام مؤقت

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

الازهرى
والله مش الكحك هوه ال بيعمل مفعول وينشط الأذهان لكن الحقيقة ان الأجازة والنوم والراحة لها مفعول السحر لتجديد النشاط
شرفتنى بزيارتك الغالية

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

Tarkieb
أشكرك بشدة عل تعليقك الرائع وزيارتك المميزة دائماً
تحياتى