الأربعاء، 16 يوليو 2008

القسوة




كلما رأيتَ غيومآ فى سمائى .....

قلبى ينفطر...... وأتساءل :

أين ذهب الحب ؟

وكلما بحثتُ داخلى ...

دموعى تنحدر...... وأتعجب !!!!!

فالحبُ يملأ القلب

فلماذا ؟ كل هذة الأشواق منى تنهمر
و لا أجد عنده إلا بقايا

من بقايا العشقُ المندثر!!؟؟

كلما أحسست أنى أصبحت عنده كل الحياة
أجده يلقينى فى بحرٍ من الحيرة

فلا أجد فيه إلا صخوراً ,

وحزنآ داكناً ,
وخوفاً من المجهول ,

وألتمس النجاه

أشعر أن الحياة تنطفىء , والسعادة تختفى
أخشى أن ينكسر قلبى ......

فلا أرى إلا أشباح .....

وأصير فناء

أخشى أن يأتى يوماً .......
أتنفس فية فلا أجد هواء ,
ولا فى جسدى تسرى الدماء ,
ولا أسمع للنبض نداء

أحبك حتى آخر عمرى ......

ولكنك تقسو ,
فأخشى أن أتعلم منك القسوة .....

فأظلم نفسى ,

ويظل عذابى بلا إنتهاء

هناك 27 تعليقًا:

Unknown يقول...

تعرفي..
أنا عاوزة أكلمك زي مابكلم نفسي ..
حاولي ماتتألميش أوي ..
مش عارفة ازاي ..
بس همة بيجيبوا القوة دي منين ؟؟
ايه القوة دي اللي بتخلي الواحد يكسر قلب حد تاني و يمشي؟؟
انا تعبت يا رب.
يا رب ارحمني.

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

والله ياشوشو أنا كمان بأستغرب من تقلباتهم المفاجأة وقسوتهم وتضارب مشاعرهم وتحكمهم الشديد فى أحاسيسهم ورغباتهم ربنا يهديهم

يا مراكبي يقول...

شوفي يا ستي

قريت آخر 5 بوستس وراء بعض .. ورغم إنهم مكتوبين على فترات متباعدة إلا إنهم كلهم بيعبروا عن حالة واحدة مستمرة .. يمكن إنتي ما تحسيش كده .. لكن أنا حسيت كده على طول

لكن الجميل هو إن كل مرة المعاني بتكون مختلفة رغم إن الحالة العامة واحدة .. هي صحيح حالة حزينة شوية وفيها شخصية واحدة مجروحة .. لكن فيه تنويع في المعاني بين بوست والتاني

حاجة واحدة بس عايزة شوية مراجعة: تساوي الأوزان بين الأبيات الشعرية

غير كده بأحييكي تحية جامدة على المجهود ده

RASHA يقول...

لكنك تقسو فاخشى ان اتعلم منك القسوة عزيزتى بوست رائع احييكى عليه

bastokka طهقانة يقول...

كلماتك رقيقة جدا و معبرة و سبقتك سومة لما قالت انا غيرني عذابي في حبك
فعلا القسوة بتوجع و بتعلم في القلب

اجمدي و اوعي تبيني ضعفك و اي خناقة ابعتيلي بس
اوروفوار

قوس قزح يقول...

كل ما الحاجة تكون غالية علينا اوى بنخاف عليها اكتر و بنخاف نخسرها

و بيبقى صعب اوى لو اللى حوالينا مش حاسين بقيمتها و غلوتها لنا

بس متندميش لانك دوقتى حلاوة الاحساس ده و مش اى حد بيقدر يحسه و يعيشه

اسكندراني اوي يقول...

انا جاي بتوصيه من المراكبي
ان شاء الله تملي المدونه مواضيع قيمه كده

على فكره اللي بتكتبيه جميل ومحتاج يتفهم لانه فيه معاني كتييييير محتاجه وقت كتييييير

بنت القمر يقول...

وانا كمان جايه بتوصيه من مراكبي
نورت سماء المدونات
بدايه جيده انتبهي انتي مراقبه من الان
تحياتي

د. إيمان مكاوي يقول...

أحاسيسك رقيقه ..وكلماتك بسيطه ومعبره ..بس ليه الحزن دا كله ..
ربنا يسعدك
تحياتي ومبروك المدونه

محمد عبد الغفار يقول...

انا جاى من عند اخوكى

لا اقيم المدونة من اول موضوعات لأنها عاده تكون مكتوبة قبل سابق وانتظر الجديد ولكن رائحة مدرسه ابولو اشتمها هنا

رجاء خلى التعليق ميفتحش فى صفحة تانيه والغاء الورد فرفيكيشن ده رجاء يعنى

mirona يقول...

congratulations
رغم ان انا لسة صغيرة و تقريبا مفهمتش حاجة بس الكلمات عجبتنى اوي
و انا دخلت هنا من عند uncle a7med
هو اللي نشر الاعلان ببلاش
مش المفروض بردة تدفعيلة الاتعاب لما يرجع مصر ان شاء الله
اصلة بيتعب معانا اوي
best wishes
I hope you more success

صباح الخير يا مصر يقول...

صدى الصمت
************
اولا انا اشكر الباشمهندس انه عرفنا على المدونه بتاعت حضرتك و بحييكى على اسلوبك الجميل السهل الممتنع الذى يأتى من القلب

نعم القسوه تولد القسوه... ولكن .....
ايضا الحب يولد الحب
وتذكرى دائما ان الماء رغم ليونته يذيب الصخر رغم صلابته

تحياتى

صباح الصباح يقول...

حلو اوى اوى كلمات رشيقة احساس راقى ملىء بالعذوبة
انا حاسس فى الكلمات دى كانها بتتقال من اصداء الهواء على شاظىء البحر فى ليل تناثرت فية النجمات

ShimaaMahdy يقول...

(ولكنك تقسو ,
فأخشى أن أتعلم منك القسوة .....

فأظلم نفسى ,

ويظل عذابى بلا إنتهاء)

بجد رائع رائع رائع

احيكى على احساسك الجميل



تحياتى (:

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

طبعاً أنا سعيدة جداً من رد الفعل الغير متوقع بالنسبة لى بس ياريت أفهم معنى الوورد بريفيكشن دى اية واجيبها منين؟

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

shasha ....أشكرك على إهتمامك وتشجيعك

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

طهقانة ..... أشكرك بشدة وأنا عموماً لسة ماإتخانقتش بس أكيد هأحتاجك قريب

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

قوس قزح ....
شكراً على النصائح الغالية والتعليق المفيد

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

اسكندرانى قوى ....
أشكرك على إهتمامك وتعليقك

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

بنت القمر ....
أهلاً بيكى فى أى وقت فى مدونتى المتواضعة

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

أم البنين ....
الله يبارك فيكى أنا والله مش كئيبة بس لازم هتلاقى لحظات حزن عشان تعرفى قيمة السعادة فى حياتنا أشكرك وأهلاً بيكى

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

محمد عبد الغفار....
أشكرك على نصائحك القيمة وأرجو أن تشرح لى معنى الوورد فرفيكيشن وألاقية أزاى ؟

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

mirona ....
كفاية عليا إنك قريتى وحسيتى بس أنامتأكدة إنك هتفهمى بالتدريج وهتتفوقى علينا قريب ونفتخر بيكى ومش لازم تكونى كبيرة فى السن عشان تفهمى المهم تكونى كبيرة فى الخبرة والإطلاع

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

صباح الخير يامصر ....
أهلاً بيك فى المدونة وإسلوب ردك وراءة شاعر حقيقى ,سعيدة بمعرفتك

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

صباح الصباح....
الحقيقة كلماتك مبدعة وأشكرك على وصف كتاباتى بأكثر مما هى تستحق

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

shimaamahdy ....
أشكرك بشدة وأهلاً بيكى

غير معرف يقول...

انت حتسلم وماشى
انت حتسلم وماشى انتا مشتعجل كمان
دى العيون من طول غيابك مشتاقين لك من زمان يا سهرو مع القمر يسألو اية الخبر والنجوم سهرت معاهم سهرو لما الفجر بان وانت حتسلم وماشى وانتا مستعجل كمان SAHAR